Tussilago!

Min absoluta favoritvårblomma, eller egentligen är det
ju ett ogräs, men inte för mig. För mig står tussilagon för
hopp om vår. Även om man är fullt medveten om att
bakslag kan komma när det gäller våren, så är det ändå
ett litet löfte. Härliga, söta lilla tussilago!














Och alldeles intill väggen vid mitt hus växer det några som
återkommer år efter år. Tyvärr ska vi ju dränera om runt
huset så rötterna kommer att grävas bort och nästa år
blir jag utan tussilago vid huset. MEN, jag har grävt upp
en rotknöl och satt i en kruka. Den ska få blomma och
blomma ut, sedan ska den placeras i vår mörka svala
källare fram till jul ungefär, då tar jag fram den och
börjar så sakta väcka den till liv. Kanske, har jag tur och
får en liten tussilago på köksbordet istället nästa år! :o)

Har haft en uteeftermiddag idag. Har plockat i ordning
skräp som ska till tippen i morgon så det bara är att
slänga upp det på släpet och åka iväg. I samband med
mitt stök med skräpet hittade jag en massa lökväxter som
börjat spira och tog vara på dom också för plantering
senare, när dräneringen är färdig. Min rhodondendron
är inkapslad i is :-( och det går inte att få bort den utan
att skada växten så jag får hoppas att det smälter bort
snabbt nu. Den ska ju grävas upp framöver och flyttas
eftersom den står vid husväggen.

I vattentunnan är det fortfarande en tjock isklump som
flyter omkring, men vattnet från hängrännan droppar ner
på isen och smälter den sakta, sakta. Det ser rätt häftigt
ut när man tittar närmre på den....som ett stort isberg i
antarktis kanske....:o)



















Jag hoppas att Du har haft en lika härlig Måndag som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att Du tar dig tid att skriva en rad :o)