God allt-i-ett-gryta igår, soppa idag!

I går svängde jag ihop en gryta på det jag
hade hemma. Den blev supergod och alla
i familjen åt med god aptit.












Recept som räcker till 4 pers inkl matlåda

Ca 350 gr fläskytterfilé
4 potatisar
2 morötter
1 liten bit sötfänkål
1 liten bit rotselleri
2 st torkade hela chili
1 kanelstång
2 buljongtärningar
ca 3 msk creme fraiche parmesan&vitlök
1 skvätt grädde
5 dl vatten

Skiva, dela och hacka alla ingredienser utom chilin
och kanelstången som får koka med hel. Koka upp
allt och låt stå och puttra. Vill man så reder man
grytan med lite vetemjöl.
Servera med ett gott bröd.
---------

I dag blir det som sagt soppa, Linssoppa. Har fått ett
recept av min mamma som provas idag. Till det blir
det alldeles nybakt surdegsbröd! *stolt*

















Mammas linssoppa

2 hackade lökar
2 msk flytande margarin
1-2 finhackade vitlöksklyftor
1½ dl röda linser
3 potatisar
2-3 skivade morötter
1 burk krossade tomater
1 liter grönsaksbuljong
1 msk vinäger
1 lagerblad
½ tsk timjan
salt, svartpeppar
(2 msk hackad persilja)

Fräs lök&vitlök i stor kastrull utan att dom bryns.
Tillsätt potatis, morötter, tomater, buljong, vinäger
och kryddor. Lägg på lock och koka soppan på
svag värme.
Tillsätt linserna efter 3-4 minuter och koka soppan
till potatis och morötter är mjuka. Strö över persilja.
--------
Nu hoppas jag bara att brödet och soppan blir goda!
Senare ikväll blir det en promenad med mamma, jag
är inte helt frisk efter förkylningen, men vill ändå ut
och jaga på kroppen lite.

Önskar Dig en toppenhärlig Torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att Du tar dig tid att skriva en rad :o)