Morotskaka!

I går var vi sugna på något sött och spekulerade
kring vad vi skulle köpa. Jag var lite inne på semlor
men resten av familjen var inte så sugna så till
slut enades vi om att baka morotskaka. Det är så
gott!!





















Här är receptet som jag använder:

3dl             Socker
3 st            Ägg

3 dl           Vetemjöl
1½ tsk       Bakpulver
0,75 tsk     Bikarbonat
1½ tsk       Kanel
1 tsk          Vaniljsocker

5 dl            Rivna morötter
1½ dl         Rapsolja

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra
ingredienserna. Rör i de torra med äggen och
sockret, tillsätt morötter och olja.

Grädda i form (20x30 cm) i 50 min, 150°.

Glasyr:
100 gr         Philadelphiaost
50 g            Smör (rumstempererat)
3 dl             Florsocker
1 tsk           Vaniljsocker

Vispa osten med smöret till en jämn smet, häll i
det övriga. Bred ut på den kalla kakan och låt stelna.

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

I dag ska jag promenera till den nya vårdcentralen
som har öppnat här i Härnösand. Jag funderar på
att byta vc nu. Efter det senaste bemötandet av
läkaren har jag ingen alls lust att gå tillbaka dit. Jag
tappade förtroendet för honom helt.

Ute är det -12° så jag lär få ta på mig ordentligt
med kläder. Men i morse när jag vaknade var det
-20° så det har ju bättrat sig under dagen :o)
Jag funderar på att ta med mig kameran, har legat
lite lågt med fotoutmaningen på min fotoblogg, och
jag känner att det börjar bli dax att få till några
bilder snart igen.....dagarna går ju.

Önskar Dig en toppenonsdag!

1 kommentar:

  1. Morotskakan ser jättegod ut! Man kanske skulle testa! =)

    Ha en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid att skriva en rad :o)