Pulled Pork - Receptet!













Chipotle in Adobo
För 4 pers
6 torkade chipotlechili
½ gul lök, skivad
2 vitlöksklyftor, skivade
4 msk ketchup
½ tsk svartpeppar
½ tsk oregano
6 dl buljong
½ dl olivolja
Salt

Blanda allt och koka i 1 timme smaka av med salt.
Häll upp på väl rengjord varm glasburk.
Kan förvaras i kylskåp väldigt länge.
________________________________________

Pulled pork
För 6 pers
1,5-2kg Benfri fläskkarré bryns runt om och
bräseras/sjuds sedan i vatten med:
salt,
buljong,
Liquid smoke,
2 dlchipotle in adobo,
1 kanelstång,
2 krm oregano,
några drag med svartpepparkvarnen,
lite sopprötter och
rökta vitlöksklyftor så att det täcker
köttet.
Saknar jag bra buljong så kör jag tärning och
öl eller Coca Cola.

Det hela får sedan puttra under
lock på eller i spisen.

Efter ett par timmar kan man dra isär köttet med en
gaffel. Då fiskar man upp det, trasar sönder det och
binder ihop det igen med valfri BBQ-sås. Värm sedan,
tex genom att "steka" mängden du behöver eller bara
värm på svag värme på spisen eller i ugnen. Spara
buljongen, tex i frysen.

Under tiden köttet kokar så gör du en enkel coleslaw:
Riv och slaka (häll på kokande saltvatten) vitkål, morot
och rödlök i proportionerna 5 delar vitkål, en del morot
och en del rödlök. Bind ihop med majonnäs turkisk
yoghurt,2 tsk ketchup(Heinz) salt och peppar och ev
lite socker. Låt vila en timme. Eller, om du är ambitiös,
över natten.

Servera Pulled Pork i franskbrödsbullar med plocksallat,
coleslaw, ev lite riven cheddar och din favorit-Hotsauce

3 kommentarer:

  1. Tusen tack, vi ska testa det nästa helg, ska bli jättespännande! Hoppas bara att jag hittar sån chipotlechili. Finns sånt på vanliga Coop eller Ica-affärer?
    Det är så roligt att prova på nya rätter och jag vill att det ska bli helg nyss så jag får sätta igång!

    Jag kan tipsa om en annan god maträtt som jag läste om på en annan blogg, den heter Grekisk pytt i panna. Det finns många recept om man googlar, jättesmaskigt och praktisk bjudrätt speciellt om man är många.
    //Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Coop här i stan finns det chipotlechili, kolla bland chilin i grönsaksdisken. Finns det inte så be dom att ta hem. :-)

      Tack för tipset, ska kolla vad det är för något! :-))

      Radera
  2. Måste kolla innan jag går vidare, ska det vara hela 2 dl chipotle in adobo?

    Jag nästan självantände när jag provsmakade ett litet slick på en sked ... staaaarkt. Maken däremot höll på att skratta ihjäl sig. Han vägrar nu smaka. Jag ska fundera ut en hämnd, man skrattar inte ostraffat.

    //Mia

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid att skriva en rad :o)