Solig Lördag!

Vilket underbart väder man fick idag!! +10° och
sol. Jag riktigt känner hur livsandarna vaknar till liv
igen inom mig....kan ju behövas efter de senaste
dagarnas bedrövelser...
Utsikt från allrummet på ovanvåningen. Solen strålar och bakom
trädet ser vi inloppet till södra sundet, som fortfarande är isbelagt.













Utsikten från Razmus rum :o)

Efter frukosten gick Razmus iväg med morfar till Technicus. Det
är som typ Tom Titts i Södertälje, lite experiment och annat kul.
Dom var borta i några timmar och Razmus kom hem nöjd och glad.
Likaså morfar :o)

Medan dom var borta satt Stefan och myste i tvsoffan och kollade
på såna programm som han har saknat under tiden vi varit utan alla
kanaler; bilar, bilar och så lite bilar....;o)
Själv passade jag på att plocka fram krukor och blomjord och sådde
frön och lökar. Så mysigt! Jag stod ute i solen och bara njöt! Det är
så här livet är när det är som bäst!
Mitt lilla växthus som inköptes för 20 kr på Erikshjälpen i vintras.
Jag hade tänkt att måla det vitt, men det blev aldrig av och nu
behövde jag ju det så vitt får det bli till nästa säsong :o)
Aster, gräslök, purjolök, penséer (lite sent, jag vet), vallmo
och spenat i de små såkrukorna...


















..och dahlia i keramikkrukorna. Jag älskar dahlior och
hoppas verkligen att dom tar sig! Jag vet att dom kan
vara lite knepiga, men jag vill i alla fall prova. Senare
har jag tre pallkragar där jag ska plantera annat smått
och gott som morötter, sallad, prydnadspumpor och
blommor....men det får bli lite längre fram då vädret
tillåter. Just nu är vår gräsmatta fylld av...snö. Blää!
Mammas pelargoner har fått bo hos oss under vintern, i
vår mörka svala källare, vi plockade fram dom för några
veckor sedan och har låtit dom stå i fönstret i tvättstugan.
Dom börjar ta sig lite och nu har dom fått ge plats åt mina
småplantor istället och är återbördade dit dom hör hemma....:o)

Den utlovade bilden på min tussilago som växer intill husväggen.
Det enda stället på tomten som är snöfritt...:o) Jag blir lika glad
varje gång jag ser tussilagon och har förbjudit mina barn att
plocka någon av dom..för dom ÄR flera! Tre stycken!!! :o)

En av mina tre snödroppar står så vackert alldeles
intill mina tussilagon....känns så härligt med dessa vårtecken
mitt i min alldeles egna trädgård! Det är de små tingen som
får en att må som bäst! I mitt fall dessa sex små blommor...

Lite här och där mellan tussilagon och snödropparna växer
dessa små blad upp....det ska bli ruskigt spännande att se
vad det blir av dom när dom blir stora! Det är ju lite spännande
denna vår, eftersom det är vår första här i trädgården. Man
vet ju inte riktigt vad som planterats av de förra ägarna....Hur
som helst - fortsättning om dessa mystiska växter kommer.....:o)

När mamma hämtade sina perlargoner hade hon med sig en
plåtburk som hon köpt åt mig på Erikshjälpen. Jag har ju fått dille
på just plåtburkar och hon tyckte att den där skulle jag få! Tack
snälla lilla mamma!


















Ida och Georgi kom hit en sväng och när dom gick följde
Towe och Razmus med för att köpa lördagsgodis, så huset
är tomt och tyst....Stefan satt och löste korsord och jag pillar
med bilder. Så härligt med lite lugn och ro.

Nu ska vi bara försöka komma på vad vi ska äta till middag.
Det står helt still!

Önskar er en riktigt härlig lördagskväll och söndag.

1 kommentar:

Tack för att Du tar dig tid att skriva en rad :o)