Trädgårdssöndag och dito måndag :o)

Nu ska alla gråa trista löv och allt gulnat torrt gräs bort
från vår...hmmm...gräs(!?!)matta. Igår var vi hela familjen
som hjälptes åt utomhus. Mysigt och på alla sätt trevligt
att hjälpas åt. Vi krattade, eldade och gjorde oss av med
en massa gamla löv. Nu börjar trädgården se lite mer
välvårdad ut. De förra ägarna hade en sommarstuga som
nog gick i första hand skulle jag tro, för här har dom inte
gjort mycket.




Vi bor på lite av en naturtomt, det står mycket granar runt
omkring, området heter iofs Granudden, men va fasen -
det betyder inte automatiskt att jag gillar granar, för det
gör jag icke! Skräpiga, stora och fula! Men vi fick bort en
hel del kvistar, grenar, löv och annat.....det blev så fint så!

På eftermiddagen var vi bjudna till Kramfors på middag hos
Kathrine och Ante. Det blev grillat med potatisgratäng och
en jättegod fruktsallad till efterrätt. På vägen hem tog jag en
bild på gamla Sandöbron, en vacker bro som var dåtidens
svar på Höga Kustenbron.
När jag var liten tyckte jag att det var jätteläskigt att åka över
den för mina föräldrar hade berättat för mig att när bron byggdes
någongång på 40-talet (är lite osäker på årtiondet) så rasade
bron och några byggare omkom. Det var en stor katastrof på
sin tid. Bron är hög och jag var rent livrädd. Som tur var
var vi inte tvugna att passera den när vi åkte mellan Härnösand
och Sollefteå, utan det var bara någongång då och då som vi
tog "bakvägen" till sollefteå :o)

Idag har jag fortsatt att kratta. Framsidan, där vi har den största
...hmmm....gräs(!??!)mattan ser verkligen trist ut, men efter en
liten krattning ser det genast lite roligare ut! Ännu roligare är att
när man krattar kommer det ju fram en massa små spännande
lökväxter och annat. Jag tror jag har massor av lupiner på tomten!
Och min rabarber som jag kikade på förra veckan och som såg
hopplöst död ut, har små röda knoppar som börjar tränga sig
genom jorden!!! Jag som älskar rabarberpaj och kräm!!! Jippi!

Äppelträdet som fick vara kvar (Stefan sågade ner det andra i
torsdags) ska beskäras också....nu ser det riktigt riktigt torrt ut!
Jag mår så bra när jag påtar i trädgården! Den friska havsluften
och känslan av att det ju faktiskt är MIN trädgård är underbar!

Nä, nu har jag inte tid att sitta här, jag ska ut i min trädgård igen!
Ta hand om er!

3 kommentarer:

  1. lilleman hjälper till :D haha sötnosen, ehm, vad har towe på sig för byxor egentligen .. är det inte farligt att elda sådär? ska man inte ha en "lövtunna" eller nått? älskar er /ida <3

    SvaraRadera
  2. föresten, jag komer också ihåg den där bron, mormor och morfar sa också till mig när vi åkte till torpet förut att den där bron hade rasat förut, jag tror det är därifrån som jag är rädd för broar :D

    SvaraRadera
  3. Vad duktiga ni var i trädgården! Mäkta imponerad. Har inte ett dugg intresse av vår trädgård, så jag ska ta bort alla rabatter! Men håller med om granarna, fina till jul annars kan jag vara utan dom... Må så gott!

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid att skriva en rad :o)