Trädgårdspyssel

för fulla muggar har det varit idag. Har köpt örter
och några blommor + blomjord. Sedan har jag
haft händerna i jorden resten av dagen. Vad
härligt det är!!






















Två rosa pelargoner fick följa med mig hem när jag var på handels-
trädgården. Jag har velat ha såna hela våren, och nu var det alltså
dags. I sovrumsfönstret står dom och pryder sin plats.





























Vår snälla granne var förbi med några revor jordgubbar härom
kvällen. Dom har jag planterat nu, men när jag ändå var på
handelsträdgården idag så köpte jag två plantor med en sort
som ska vara söta och stora och planterade i en stor urna. Nästa
år, när jag vet lite mer om hur jag vill ha trädgården ska dom få
flytta till ett riktigt jordgubbsland.














En marktäckande timjansort köpte jag också till den lilla slänt
som jag har i trädgården. Den ser jättetrist ut just nu med bara
en massa ogräs och annat. Jag hoppas den sprider sig som det
är meningen att den ska göra....



















En planta med rosmarin är aldrig fel att ha i köksträdgården.














Citrontimjan.














Curryört heter den här lilla plantan som har en mild currydoft.
Den ska vara god till äggrätter, fisk och kyckling.
































Mina penséer som satt i väggkrukorna vid dörren har
fått nya platser. I krukorna hade jag penséer och krokusar
men eftersom krokusarna har blommat ut, har jag lagt
lökarna åt sidan för att plantera dom till hösten. I krukorna
har jag satt petunior och hänglobelia istället.













På handlesträdgården hittade jag världens vackraste ros. En
blekrosa miniros som skrek på mig att den ville följa med mig
hem och glädja mig hela sommaren. Så nu är den planterad
enligt bilden.




































Avslutningsvis - min älskade lilla pöjk kom in igårkväll, glad
och lycklig och sträckte fram en bukett blommor som han
plockat åt sin gamle mor - en bukett pärlhyacinter! Jag ville
inte göra honom ledsen så jag blev "jätteglad" över den fina
buketten och satte den genast i en liten vas....Nu hoppas
jag bara att resten av mina omsorgsfullt planterade blommor
får stå kvar där dom ska vara :o)



















Nu ska jag gosa lite med lillkillen som är på god väg att bli
riktigt förkyld :-(

Önskar er en härlig kväll!

4 kommentarer:

  1. Härligt med blommor! Får man inte få för lite av! ps.bytt blogg ds. Kika gärna in! =) kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Hade hoppats få fixa lite i trädgården idag men det har regnat precis hela tiden :(
    Håller tummarna för morgondagen.

    SvaraRadera
  3. Oj, så mycket du planterat. Jag har också (äntligen)tänkt inhandla lite planter i helgen. Hoppas på sol då :)

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid att skriva en rad :o)